تاکید بر اثرات مثبت داروی امپاگلیفلوزین بر خطرات قلبی عروقی در اروپا

27 ژانویه 2017- Jardiance یا امپاگلیفلوزین اولین داروی دیابت نوع 2 در اروپا است که در برچسب آن، اطلاعاتی در مورد کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی ذکر شده است.Jardiance  در خانواده ی داروهای مهارکننده ی SGLT2،طبقه بندی می شود، این نوع از داروها به حذف قند اضافی از جریان خون توسط کلیه ها از طریق ادرار کمک می کنند.

این دارو، توسط شرکت بوهرینگر اینگلهایم و شرکت الی لیلی(LLY)  تولید شده است و تنها دارویی از داروهای درمان کننده ی دیابت نوع 2 در اروپا است که هم برای کنترل قند خون و هم برای کاهش حوادث قلبی عروقی تجویز می شود. بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

دکترHUSEN، مدیر حوزه ی درمان کاردیومتابولیسم در شرکت بوهرینگر اینگلهایم، گفت: یک نفر از هر دو فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بر اثر بیماری های قلبی عروقی می میرند، کمیسیون اروپا در حال حاضر اهمیت کاهش مرگ بر اثر مشکلات قلبی عروقی را در این بیماران از طریق گسترش موارد تجویز آن در برچسب این دارو، منعکس کرده است. این برچسب باعث شده است که دارویJardiance تنها داروی دیابت باشد که استفاده از آن تنها به کاهش قند خون محدود نمی شود.

این بدان معناست که پزشکان قادرند بمنظور حفظ حیات بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مبتلا هستند این دارو را تجویز کنند. تصویب کمیسیون اروپا پس از یافته های مطالعه ی EMPA-REG OUTCOM، که در آن Jardianceدر مقایسه با دارونما، موجب کاهش 38 درصدی خطر مرگ قلبی عروقی شده بود، صورت گرفت.

همچنین دانشمندان نشان دادند که Jardiance، خطر ابتلا به حملات قلبی غیر کشنده و سکته مغزی غیر کشنده را 14 درصد در مقایسه با دارونما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

در دسامبر سال 2016 ، این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای مصرف در آمریکا به تصویب رسید.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/jardiance-now-includes-cardiovascular-risk-reduction-data-on-labels-in-europe-90983177.html